VI SOM INTE VAR MED I
KRIGET av Bengt Lindroth.
Min kommentar.
Historia:
Mycket Norden, mycket
Baltikum nästan inget om den Latinska världen Europas hjärta och hjärna.
Tror inte på att
historien framskrider efter någon inneboende logik. Tror att den är omöjlig att
förutsäga och egentligen också att berätta om objektivt. Tror på att historien
består av få eller inga förstahands fakta. Oftast av andra, tredje,
fjärdehands, etcetera, fakta. Historien är en efterhandskonstruktion och därför
per definition inte objektiv.
När blir en händelse
omöjlig att moralisera över? Hur lång tid skall det ha gått innan man kan säga
att ”gårdagens” händelser inte kan bedömas utifrån dagens moraliska
värderingar? Om vi fick tag i Stalin och Hitler idag och hade möjlighet att
rannsaka dem i domstol skulle då deras försvarsadvokater kunna diskvalificera
våra argument genom att hävda att de var bara barn av sin tid? Jag anser inte det. Jag anser att VÅR
västerländska moral grundad på tvåtusen år gamla kristna värderingar gäller
också för de brott som begicks av de båda diktatorerna.
Skam:
Alla de som under kriget
och efter det ansåg att de blodspengar som nazisterna betalade till Sverige var
helt i sin ordning skall skämmas. Så skall också de som var måna om sin frihet
och oberoende men som inte ville se ett hot i nazismen. Alla de som räknade med
att kriget skulle i vilket fall sluta bra för Sveriges dels därför att Sverige
kunde räkna med Hitlers beundran för ”den rena svenska rasen”, dels för att det
fanns andra som kämpade.
Sverige la sig på rygg
och särade på benen redan innan nazisterna kom med någon hot. Per Albins
regering såg kanske ett outtalat hot i alla de krav som nazisterna ställde fram
och kunde tänkas ställa. Att nazisterna skulle för en sekund ansett sig behöva
sätta in flera divisioner för att ockupera ett land som ställde upp till hundra
procent är en skröna. Snarare är det så att Sverige inte kunde se något
”dödshot” i nazisternas invasion av Europa innan det blev klart att nazisterna
skulle besegras av USA och Sovjetunionen. Innan dess räknade Sverige med gamla
goda relationer ( Luther, G II A, den germanska kulturens alla sidor, den
Nordiska rasen).
Utanförskap:
Inte ett ord om Martin
Luther en av ”svenskhetens” viktigaste idégivare (liksom av Förintelsen). Den
man som hyllade Armin och som umgicks med Ulrich von Hutten och andra
proto-germanister med vilka han delade hatet för katolikerna, för den latinska
kulturen och för den icke-germanska världen. Mannen som ”lärde” den svenska
statskyrka att hata och avsky Judar och katoliker. I Luthers aversion för
Sydeuropa kan man finna embryon till den svenska xenofobin som blommat upp med
full kraft igen (Idag, i Sverige, pratar man om talibanernas förtryck av de
afganska kvinnorna. Samtidigt förfasas man vid tanke att de skall söka frihet
och oberoende i Sverige). Först 1952 infördes religionsfriheten i Sverige.
Innan dess var de som inte var döpta enligt Svenska Kyrkans ordning, Judar,
katoliker, ortodoxa, muslimer etcetera, förbjudna att arbeta inom den
offentliga sjukvården, inom skolan och inom omsorgen. En finsk historiker
påpekar hur total statskyrkans makt var. Martin Luther hade lagt all makt,
värdslig som andlig, i furstens händer (I Italien hade katolska kyrkan, som i
Sverige påstås vara otroligt maktfull, förvisats av de italienska trupperna 1870
till en pytte-stat på 0,4 kvkm. Den fick ett avtal först 1929 med ateisten
Mussolini).
Statens Institut För
Rasbiologi.
Idén om ”svensken” som en
medlem av den renaste och förträffligaste mänskliga rasen, enligt många
internationella rasforskare den renaste resten av den germanska, är rotad i
”svenskens” medvetande sedan den tid då G II A talade om Sverige som ”Den Nya
Israel”. Inte att undra på att denna idé blev en fix-idé för många av de
svenskar som uppfann, eller snarare hittade på, ”svenskheten”. För den som läst
Eric Hobsbawm och Anne-Marie Thiesse står det klart att från slutet till 18:de
århundraden och till våra dagar har de politiska, kulturella och intellektuella
eliterna i Europa och i världen ägnat sig åt att dikta fram en mängd storslagna
berättelse, i huvudsak byggda på myter, historieförfalskningar och rena skrönor,
om de olika ”folken”. När väl etablissemangen hittat på nationer och
nationalismer så återstod bara att ”fostra”, det vill säga indoktrinera, ”folket”
och, främst i de germanska länder, visa att skillnaden mellan ”folken” i
världen inte bara var en fråga om kulturella särarter utan, framför allt, om
biologiska. Sverige stod i frontlinjen när det gällde att förvandla en massa
bestående av fattiga människor med stora problem orsakade inte minst av alkoholen
till den förträffligaste av alla ”raser”. Intensiteten på indoktrineringen
ledde till det att också den simplaste ”svensken” till slut ansåg sig höra till
en utvald mänsklig särart.
World Values Survey:
…men existerar det
idealiska tyskar? Eller idealiska Judar? I båda fallen rör det sig om
abstraktioner: övergången från det generella till det partikulära har alltid
överraskningar i beredskap…Ungefär
så skriver Primo Levi i sin bok Periodiska Systemet och så är det. Att
det skulle finnas generella karaktärsegenskaper som gäller olika folk är en av
de mest svåravlivade myterna som spridits av fascistiska rasteoretiker (den
andliga rasismen av Julius Evola med flera) och som sprids än idag av många beteendevetenskapare.
Det är sant att vissa ”svenskar”, speciellt när de möter utlänningar, spelar
”svensk” efter en inlärd dramaturgi. Men under mina 67 år i landet kan jag ändå
konstatera att svenskar i allmänhet är lika och olika som människor är i
Italien, Frankrike och Etiopien, länder som jag känner väl. Den lilla karta på
insidan av omslaget i Bengt Lindroths bok visar ingenting som har med
verkligheten att göra. Den visar i stället hur fördomar styr en del människors
föreställningar också när de som Lars Trägårdh kallar sig historiker och
historieforskare. Jag själv har ofta mött ”svenskar” som tänker, tycker och
uppför sig som jag och så också italienare, fransmän och etiopier. Ibland har
jag stött på människor vars uppfattningar är fullständigt främmande för mig i
alla dessa länder. Av dessa skäl anser jag att varje försök att visa fram
färggranna kartor på människors värderingar så som om det gällde enskilda
organismer är inget annat än en akademisk bluff.
Ettore Nobis. Ark.
SAR/MSA. Thulehemsvägen 51. 22467 Lund.
Kommentarer
Skicka en kommentar