RYSSLAND.

EN EUROPEISK CIVILISATIONSHISTORIA.

Av Kristian Gerner.

Mina kommentarer.

Det vi ser idag i Ukraina är varken nytt eller unikt i Europas historia. Det är den senaste uttryck för den gamla nationalistiska kampen som präglat vår historia sen urminnestider. Jag är säker att korsikaner, basker och sydtyrolare känner igen sina egna nationella ambitioner i ryssarnas kamp för Dombas befrielse.

Jag har läst RYSSLAND och lärt mig mycket, inte minst om den ryska nationalismen och om nationalismen över huvud, men nu anser jag att jag inte kan läsa vidare efter avsnittet ”Reformationen”. Stämmer Gerners teori om Sovjetunionen som en kopia av den kristna, ryska ortodoxa kyrkan? Eller är den en förenkling av en spridd och fördomsfull tolkning av en myt.

Att andliga föreställningar och politiska ideologier ofta har blandats samman i den europeiska historia är ett faktum. Att katolska kyrkan tog över de hedniska riterna från Rom och andra folk för att underlätta sin missionerande är allmän kunskap. Att en storslagen scenografi, koreografi och retorik har använts inte bara av de kristna förkunnare utan också av de som skulle rättfärdiga de olika monarkerna och autokraterna i öst som Västeuropa under seklernas gång är också känt.

Sovjetunionen tog över en blandning av andliga och historiska myter som inte är annorlunda från de myter som kännetecknar andra politiska ideologier inklusive vår egen liberala, pluralistiska, demokratiska tankesystem. Det räcker med att lägga Gerners analysverktyg på ”svenskheten” för att se att begrepp som ”nationens ande”, ”folksjälen”, ”nationellidentiteten” etcetera bildar grunden för en partikularistisk, nationalistisk och rent ut av chauvinistisk och till och med rasistisk tro som än idag präglar många svenskars övertygelser. Att det är så beror på en medveten, långvarig och intensiv indoktrinering gestaltad och organiserad av den svenska religiösa, kulturella och politiska etablissemanget.

När det gäller scenografi och koreografi vill jag påminna att kröningen av till exempel Elisabeth II måste ha varit mer storslaget påkostad en varje installation av sovjetisk partiordförande och statschef. Oskar II var den senaste kungen som blev smord i Sverige men än idag tvingas den svenska monarken svära sin tro till den rätta leran. Sammankopplingen mellan kyrka och stat till en enhet i Sverige gällde fram tills nyligen. Luther hade satt så väl makten över själarna som makten över människornas fysiska liv i händerna på monarken. Monarken hade uppdragit åt kyrkan att fostra ”svensken” till en lydig och lojal undersåte.

Först 1977 avskaffades paragrafen i den svenska grundlagen som slog fast att: ”Monarken äger rätten att allena styra riket”. (När det gäller Gustav V uppfattning om det visade han den med sitt brev till Adolf Hitler 1941 då han ansåg sig ha rätt att ”allena” tala för Sveriges folk). I Sverige satt stat och kyrka tät sammankopplade fortfarande på den tiden. Sverige en liberal, pluralistisk demokrati i vardande precis som flera andra demokratier utom Frankrike som var Europas första riktiga demokrati. Sammanblandningen mellan den kristna liturgin och politiken började minska men den är inte helt borta än idag. Hur kommer det sig för resten att Gustav Vasas kröningsdag firas än idag som nationaldag??? Och varför uppfattas än idag av så många svenskar det lutherska helgonet Gustav II Adolf som en av den svenska historians största hjältar???

När det gäller liturgin och PS-media så är det uppenbart att ett land med en så liten befolkning som Sverige måste sträva i riktning mot populismen för att få ekonomi i sin verksamhet. Inslagen och programmen är för det mesta banala och informationen styrd in i ”åsiktskorridoren”; mer lik propaganda än information (COVID och nu Ukraina). Det är svårt att tro att bara önskan om att få publik motiverar strävanden. Ibland verkar det som mer än information så är det frågan om gammaldags svensk folkforstran (ett begrepp med en stark lukt av fascism). En vilja att stryka under och visa fram ”den svenska” kulturella och nationella särarten. En vilja att få ”folk” att tänka och tycka rätt. Ett sätt att se på ”svenskheten” som något också givet av biologin.

Och slutligen apropå Lenins och Stalins Mausoleum: Ligger inte Napoleon på Hotell des Invalides i Paris? Ligger inte Gustav Vasa i Uppsala domkyrka? Är inte Europas katedraler och storkyrkor fullbelagda med de jordiska resterna av kungar, drottningar, prinsar, prinsessor, furstar och furstinnor?

Ettore Nobis.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen