Om Judarna och deras
lögner.
För några år sedan hörde
jag Antje Jackelén i Sommar SR/P1 säga att hon hoppades att Sverige skulle
instifta en årlig Luther dag. Jag själv, som i åratal har hävdat att Om Judarna
och deras lögner som Martin Luther gav ut 1543 beskrev vad som skulle komma att
ske femhundra år senare, blev häpen. Menade hon att den man som varit
idégivaren till Förintelsen skulle bli någon att hylla årligen och visa fram
som förebild? Jag tycker om denna skrift samma som Göran Rosenberg: Om Judarna
och deras lögner är den våldsammaste antisemitiska uppmaningen som utkommit
fram i Västerlandet fram till dess att Der Sturmer, som i övrigt citerade den
otaliga gånger, satte i gång sin hatiska propaganda. Visst har många påvar
visat stark antijudaism men direkta uppmaningar till rån, mordbrand, plundring,
ödeläggelse, folkförvisning, mord och till och med folkmord har de aldrig
utfärdat.
Vissa påstår idag att Luther
inte kan dömas då hans tid och tiden för Förintelsen är åtskilda av fem sekler.
Jag själv ifrågasätter detta resonemang; speciellt när det gäller människor som
håller en tro grundad på Kristus oändliga kärleken. Denna tro fanns på Luthers
tid och Luther måste ha vetat vad hans propaganda gick ut på och hur människor
i alla tider skulle komma att förhålla sig till den. Ingen teolog av hans rang
ser sina utsagor giltiga bara tillfälligt. Luther ville ta en plats i historien
och agerade med avsikt att ta den. Om inte mitt resonemang gäller måste man
acceptera att vissa kallar redan idag Hitler och Stalin ”barn av sin tid”. I
sina skrifter nöjer sig inte Luther med att hata de Judar som hårdnackat håller
fast vid sin tro och som visat sin misstro mot Jesus som Messias. Luther vill
förgöra dem.
Men vad gick Martin
Luthers lära ut på? Vad jag har förstått trodde Luther som Jean Calvin att gud
var allsmäktig och allvetande. Av det drog han slutsatsen att ingen annan makt
och ingen annan vilja fanns i skapelsen. Luther trodde också på Jesus renande ingrepp
i mänsklighetens planer och hur detta ingrepp, genom dopet, hade avskaffat
arvsynden och den bibliska lagen. Tron var en gåva som människan fick genom
Jesus offer direkt av gud tillsammans med nåden. Människan kunde inte vinna tro
och nåd av egen kraft. Tvärtom trodde Luther att de rättfärdiga människor var
de som av gud fått tro och nåd gratis. Luther var emot de katoliker som påstod
att gud samarbetade med människorna och att han skänkt en del av sin makt till dem
så att de skulle kunna själva välja mellan gott och ont. Om detta grälade
Martin Luther med Erasmus. Erich Fromm definierar Luthers teologi som totalitär
då den utgår från guds enväldiga makt. Erasmus och katolikernas religion
benämner Fromm ”humanistisk”. Inkvisitionens bål berättar något annat.
Luthers tro leder till
frågan om varför visa människor har fått tron och nåden och andra inte. I den
litteratur som jag gått genom hävdas att Luther trodde på den dubbel
predestinationen. Gud hade bestämt från tidens början att visa människor skulle
bli frälsta medan andra skulle bli fördömda. När det gäller Judarna är det
uppenbart att Luther såg för dem en tredje utväg. Enligt honom var Judarna som ifrågasatte
Frälsaren ”Hinns avföda”. Det hatet med vilket han angriper dem visar att hans
betecknande av Judarna inte bara var ett invektiv. Det vittnar om hans övertygelse
om att Judarna verkligen var ”Satans avkomma”. Det visar att han var övertygad
att försvinnandet av Judarna skulle leda till tidens ände och till Kristus återkomst.
Så måste miljoner tyskar och lutheraner ha förstått hans budskap. Befrielsen av
världen från Judarna sågs samtidigt som en åtgärd som skulle eliminera ockrare
och profitörer. Den sågs som en gest av TRO. Att de lutheraner som ifrågasatt
denna tolkning kunde bäva inför dess konsekvenser är begripligt. För mig är det
obegripligt att en intelligent teolog som Antje Jackelèn inte ser Nazisternas
tolkning annat än som ett svepskäl.
Svenska Kyrkan har gjort
om Luthers lära på alla möjliga och omöjliga sätt. Idag utmålas han som den
store förnyare som fört fram en moralisk revolution. Det finns dock historiker
som ser i honom en bakåtsträvare som påminner om dagens wahabitiska fundamentalister.
Andra tror att han främst spelade ett politiskt spel. Någon som står långt bort
från varje form av andlig och fritänkande. Jag kan inte undgå att ställa en
fråga till ärkebiskopen: Vad behöver Svenska Kyrkan, en kyrka som är
humanistisk, Martin Luther till?
Ettore Nobis.
Kommentarer
Skicka en kommentar